Skip to content

Reklamácia tovaru – čo všetko môže (a nemôže) obchodník, a na čo máte ako spotrebiteľ právo

15/07/2025

Reklamovali ste vadu tovaru, a teraz čakáte, ako to dopadne. Obchodník reklamáciu uznal alebo odmietol, a vy rozmýšľate, čo ďalej. Môže si obchodník vybrať, akým spôsobom problém vyrieši? Môžete to ešte zvrátiť, ak reklamáciu rovno odmietne? A ako je to s náhradou nákladov? Tu sú odpovede, ktoré spotrebitelia hľadajú najčastejšie.

Obchodník reklamáciu uznal za oprávnenú – čo ďalej?

Ak obchodník uzná, že tovar má chybu, zákon jasne stanovuje, že náprava musí byť bezplatná, rýchla a pre spotrebiteľa čo najmenej obťažujúca. No ako prebehne oprava? Môže si predajca sám vybrať, čo urobí? Nie, podľa zákona má spotrebiteľ právo vybrať si či chce tovar

  • opraviť,
  • vymeniť,
  • alebo – ak to nie je možné – žiadať primeranú zľavu alebo od zmluvy odstúpiť.

Obchodník však môže opravu alebo výmenu odmietnuť, ak by bola technicky nemožná alebo by mu spôsobila neprimerané náklady. V takom prípade musíte prijať iný spôsob riešenia – zľavu alebo odstúpenie od zmluvy.

Dobrá rada – už v samotnej reklamácii (písomnom potvrdení o vytknutí vady) uveďte či požadujete opravu alebo výmenu, a venujte pozornosť tomu, čo je tam uvedené, lebo ak tam obchodník napíše opravu a spotrebiteľ to podpíše, po oprave už nemôže požadovať odstúpenie od zmluvy z dôvodu, že to bola rovnaká vada.

Obchodník však zároveň:

  • je povinný prevziať tovar na svoje náklady,
  • je povinný dodať opravený alebo nový kus rovnakým spôsobom, akým ste mu ho doručili,
  • nemá nárok na žiadnu odplatu za bežné opotrebovanie alebo používanie tovaru pred výmenou.

Obchodník reklamáciu odmietol, no vy s tým nesúhlasíte

Často sa tiež stáva, že obchodník reklamáciu odmietne s tým, že „chyba nie je na našej strane“. To však ešte neznamená, že máte smolu. Ak sa vám rozhodnutie nezdá spravodlivé, máte možnosť konať.

Nechajte si vypracovať znalecký posudok

Podľa zákona môžete chybu preukázať znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom od akreditovanej alebo notifikovanej osoby. Ak z posudku vyplýva, že vada skutočne existuje a obchodník za ňu zodpovedá, môžete vadu vytknúť znova (reklamovať), a obchodník ju už nemôže odmietnuť. Náklady za vypracovanie posudku (odborného posúdenia) vám obchodník preplatí, ak sa ukáže, že ste mali pravdu.

Tento krok je užitočný najmä v prípadoch, keď nechcete reklamáciu „nechať tak“ – ale zároveň sa chcete vyhnúť dlhému a zbytočnému sporu.

Reklamácia je právo, nie prosba

Ak máte pocit, že sa obchodník snaží vyhnúť zodpovednosti, pamätajte, že zákon stojí na strane spotrebiteľa. Či ide o výmenu, opravu, zľavu alebo vrátenie peňazí – predajca má zákonné povinnosti a vy máte jasné práva. A ak ich poznáte, nikto vás neoklame alebo neodmietne neoprávnene.

– – –

Ilustračné foto: http://www.freepik.com

 

Zdieľajte