Skip to content

Dôverovať nestačí: ako sa nestať terčom podvodov

Podvody pri nákupoch online, či v kamenných predajniach

Prekvapuje vás, odkiaľ má množstvo cudzích ľudí vaše telefónne číslo, dátum narodenia či adresu? Nielen v prostredí internetu, ale i v kamenných obchodoch či na úradoch o nás rôzne inštitúcie zbierajú a majú čoraz viac informácií. Nie všetci s nimi však majú čestné úmysly.

Vyvarujte sa nasledujúceho konania, pretože zneužité môžu byť osobné údaje, fotografie, videá i informácie o vašich politických názoroch či sociálno-ekonomických pomeroch:

  • Dokumenty s osobnými údajmi (účty, faktúry, neplatné kreditné karty a pod.) nevyhadzujte do smetných košov, skartujte ich alebo inak fyzicky zlikvidujte
  • Osobné dokumenty nepúšťajte z ruky, nedávajte ich ani ako zálohu pri rôznych službách či výpožičkách, neposielajte ich fotografie cez sociálne siete.
  • Pri surfovaní po internete zvážte, či poskytnete svoje osobné údaje pri vypĺňaní rôznych dotazníkov, prihlasovaní sa do súťaží, testov, pri používaní sociálnych sietí či nákupoch – všetko, čo uvediete v online prostredí, sa môže dostať k širokému okruhu ďalších ľudí, ktorí môžu tieto informácie zneužiť.
  • Pri otváraní e-mailov dávajte pozor na neznámych odosielateľov, aby ste im neumožnili vstup do svojej schránky s citlivými údajmi.
  • Pri telefonických rozhovoroch neposkytujte svoje osobné údaje, môžete natrafiť na podvodníka. Neuvádzajte svoju adresu v odkazovači.
  • Neprezrádzajte svoje osobné údaje, charakteristické informácie a okolnosti, ktoré by mohli byť zneužité vo váš neprospech, neznámym osobám, anketárom, ktorí na ulici zisťujú váš názor, chcú vám niečo predať alebo vás niekam zviesť.
  • Pri vybavovaní klubových a zákazníckych či akciových zliav v obchodoch pred nimi svoje údaje strážte – stáva sa, že títo obchodníci s databázami informácií o ich zákazníkoch ďalej obchodujú.
  • Všetko, čo idete podpísať, si vždy ešte pred podpisom dôkladne prečítajte.

 

Klamlivá reklama a grátis darčeky

Vo vzťahu s obchodníkom vždy majte na pamäti, že nám nič nedajú zadarmo a vždy sledujú predovšetkým vlastný zisk. Preto všetku reklamu, ktorá upozorňuje na výhodnejšie nákupy, grátis darčeky či iné výhody, treba považovať predovšetkým za umne pripravenú reklamu, ktorej cieľom je vytiahnuť z nás peniaze alebo informácie.

Obchodníci pritom používajú rôzne reklamné triky s cieľom dostať nás k sebe.

Nezabudnite si preto vždy odložiť doklad o kúpe aj záručný list a skontrolovať, kde a ako možno uplatniť prípadnú reklamáciu.

– – –

Foto: http://www.freepik.com

Zdieľajte