Život prináša množstvo situácií, ktoré môžu spôsobiť, že sme zraniteľnejší voči rôznym manipulatívnym ponukám podvodníkov. Obchodníci často používajú rôzne nekalé taktiky, aby nás prinútili kúpiť viac. Ako sa voči tomu brániť? Zapamätajte si jednoduché pravidlo 3N.
- Nenavštevovať – vyhnite sa podozrivým predvádzacím akciám alebo výletom zadarmo
- Nepodpisovať – neuzatvárajte zmluvy bez dôkladného zváženia a porady s rodinou či nezávislým odborníkom
- Nerezignovať – bráňte sa a odstúpte od zmluvy, ak niečo nie je v poriadku
Príznaky nekalých praktík
Ako rozpoznať, keď vás obchodník tlačí do niečoho nevýhodného? Tu sú ich najčastejšie postupy:
- Nedostatok času na rozhodnutie – tlačia vás, aby ste zmluvu podpísali okamžite
- Falošný pocit výhry – ponúkajú vám výrobok za „nižšiu cenu“, no podmieňujú to podpisom ďalších zmluv
- Manipulácia emócií – využívajú vety ako: „Nechcete byť zdraví?“, alebo „Aj susedia to už kúpili!“
Nenechajte sa oklamať. Máte právo si každú ponuku dôkladne premyslieť, v pohodlí domova sa poradiť s rodinou alebo odborníkom a porovnať ceny s konkurenciou. Ak cítite akýkoľvek nátlak, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku.
Ako sa brániť proti podvodom obchodníkov
Mnohí predajcovia využívajú nekalé praktiky, aby vás zmanipulovali. Ako im nenaletieť?
- Nepúšťajte cudzie osoby domov – ak niekoho pustíte dovnútra, buďte ostražití
- Dôkladne odkladajte hotovosť a cennosti – nech podvodníci nevidia, že doma máte peniaze alebo cenné veci
- Porozprávajte sa s rodinou – ak máte pochybnosti, zavolajte príbuzným alebo susedom, nech prídu k vám
- Rozhodujete vy, nie obchodník – vy rozhodujete, ako miniete svoje peniaze, obchodník nemá právo tlačiť vás
- Porovnávajte ceny – nebojte sa zavolať do iných obchodov, aby ste overili, či ponúkaný tovar nie je predražený
- Vezmite si čas na rozmyslenie – aj tu platí staré známe pravidlo dva krát meraj a raz rež, žiadna kúpa nie je životne dôležitá, a nemusíte ju urobiť tu a teraz. Keď vám niekto ponúka výhodnú cenu len v jednom krátkom okamihu, vedzte, že ide o neseriózneho obchodníka, ktorý chce využiť časový stres a mentálnu prevahu, aby vás donútil urobiť nevýhodný obchod
Pamätajte si, že dobrý obchodník vám umožní odstúpiť od zmluvy a spolupracuje pri reklamáciách. Keď sa vám niečo nezdá, dôverujte svojmu pocitu a nerobte rozhodnutia v strese
– – –
Zdroj foto: >Image by freepik<