Od 1. júla 2024 platí nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Obsahuje niekoľko zmien, ktoré majú lepšie chrániť spotrebiteľov pri online nákupoch, mení pravidlá riešenia problémov s chybným tovarom, a definuje nový proces „vytknutia vady“ – namiesto klasickej reklamácie. Ako sa nová úprava dotýka online nákupov?
Vďaka novému zákonu sú online platformy povinné preverovať kvalitu tovaru a informácie o predajcoch, s cieľom ochrániť nás pred falošnými recenziami a manipuláciou. Ak narazíte na problémy pri online nákupe, máte rovnaké práva na vytknutie vady ako pri klasických nákupoch v kamenných obchodoch.
Čo znamená vytknutie vady?
Keď zistíte, že tovar, ktorý ste si kúpili, je chybný, oznámite túto chybu predajcovi a žiadate nápravu. Môžete tak urobiť až do 2 rokov od nákupu. Predávajúci je povinný na vašu žiadosť reagovať. Ak tovar nie je opravený, vymenený alebo vám nie je ponúknutá primeraná zľava, máte právo odstúpiť od zmluvy.
Príklad: V online obchode ste si kúpili vodotesné čižmy, no cez švy do nich preniká voda. Podľa obchodných podmienok e-shopu uplatnite zodpovednosť za vady upozornením obchodníka a bezodkladne mu zašlete tovar tak, ako vám bol doručený. Obchodník musí vadu odstrániť bezodkladne, najneskôr do 30 dní.
Na rozdiel od starého systému, kedy predávajúci musel k zamietnutiu reklamácie predložiť odborné stanovisko, teraz môže obchodník zamietnuť vašu reklamáciu aj na základe vlastného posúdenia. Keď však máte dôkaz, že chyba existuje (napríklad znalecký posudok), predávajúci je povinný chybu odstrániť a preplatiť vám náklady spojené s jeho vypracovaním.
Aké práva máte pri vytknutí vady?
Ak zistíte, že tovar je chybný, môžete si vybrať medzi opravou alebo výmenou produktu. Ak to však nie je možné, alebo by to pre predajcu znamenalo neprimerané náklady, máte právo žiadať primeranú zľavu alebo odstúpiť od zmluvy. Lehota na vybavenie vašej žiadosti nesmie presiahnuť 30 dní.
Príklad: Obchodník môže tovar opraviť, prípadne ak oprava nie je možná, zaslať nový pár topánok, ak ich má na sklade. Ak ani jedna možnosť nie je reálna, mal by vrátiť kúpnu cenu tovaru.
Ak neviete ako postupovať, využite našu online platformu www.reklamacieonline.sk a uplatnite zodpovednosť za vady priamo cez ňu, systém vás krok po kroku navedie ako reklamovať.
Ako postupovať, ak predávajúci neplní svoje povinnosti?
Procesný priebeh vytknutia vady kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia – www.soi.sk Ak ide o obchodníka zo Slovenska, spor možno riešiť aj prostredníctvom systému alternatívneho riešenia sporov – Zoznam subjektov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov | Alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov | Ochrana spotrebiteľa | Obchod | MHSR.
Pri cezhraničných spotrebiteľských sporoch pomôže Európske spotrebiteľské centrum – Európske spotrebiteľské centrum Slovenská republika – pomáhame a radíme európskym spotrebiteľom (esc-sr.sk).
Porušenie pravidiel ochrany osobných údajov môžete nahlásiť Úradu na ochranu osobných údajov – Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky (gov.sk).
Dodržiavanie nových pravidiel v online priestore, najmä povinnosti online platforiem, má v kompetencii Rada pre mediálne služby – Domovská stránka | Rada pre mediálne služby (rpms.sk).
– – –
Ilustračné foto: >Image by freepik<